close
تبلیغات در اینترنت
وهابيت تندرو وبازگشت به عصر جاهليت
loading...

مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

وهابيت تندرو وبازگشت به عصر جاهليت‏   زير نظر جمعي از انديشمندان اسلامي‏   بسياري از متفكران اسلامي معتقدند كه حركت «وهابيت تندرو» با ويژگي‏هاي اعتقادي، اخلاقي و عملي از جهاتي نوعي بازگشت به دوران جاهليت عرب است؛ زيرا بسياري از خصائص آن دوران را با خود داشته و…

وهابيت تندرو وبازگشت به عصر جاهليت

m.ali_qasemi بازدید : 9 چهارشنبه 01 دي 1395 نظرات ()

وهابيت تندرو وبازگشت به عصر جاهليت‏

 

زير نظر جمعي از انديشمندان اسلامي‏

 

بسياري از متفكران اسلامي معتقدند كه حركت «وهابيت تندرو» با ويژگي‏هاي اعتقادي، اخلاقي و عملي از جهاتي نوعي بازگشت به دوران جاهليت عرب است؛ زيرا بسياري از خصائص آن دوران را با خود داشته و دارد.

 

دلائل و مدارك آنها را ذيلاً مي‏آوريم و داوري نهايي را به عهده خوانندگان مي‏گذاريم:

 

1. از بارزترين صفات عرب جاهلي خشونت و قساوت بي‏حساب بود، از كشتن انسان‏ها لذت مي‏بردند و ساليان دراز خونريزي در ميان آنها متوقف نمي‏شد.

 

در ذيل آيه 103 سوره آل عمران در تفاسير مختلف آمده است كه ميان دو قبيله «اوس» و «خزرج» جنگ‏هاي خونيني رخ داد كه 120 سال به طول انجاميد.

 

) . جامع البيان، ج 4، ص 46؛ الدرالمنثور، ج 2، ص 61؛ تفسير البغوي، ج 1، ص 333؛ فتح القدير، ج 1، ص 369 و روح المعاني، ج 4، ص 19. (

 

همچنين ابن اثير در تاريخ خود بيش از شصت جنگ مهمّ زمان جاهليت را نام مي‏برد كه در آنها هزاران تن كشته شدند. البته تعداد) . كامل ابن اثير، ج 1، ص 448-321، طبع بيروت، دار احياء التراث العربي، 1408 ق. (

 

جنگ‏هاي كوچك و بزرگ تا 1700 جنگ نيز ثبت شده است.

 

) . العرب قبل الاسلام، ص 128. (

 

 

 

همچنين نقل شده است كه روزي پيامبرصلي الله وعليه وآله از بهشت و نعمت‏هاي آن سخن گفت، در اين ميان عربي جاهلي از آن حضرت پرسيد: آيا در آنجا جنگ و خونريزي وجود دارد؟ هنگامي كه پاسخ منفي شنيد، گفت: «إذَنْ لاخَيْرَ فيها؛ بنابراين، فايده‏اي ندارد!!».

 

) . پيام امام اميرالمؤمنين، ج 2، ص 112. (

 

 

 

آنها فرزندان خود را با دست خويش زنده زنده زير خاك مي‏كردند و به آن افتخار مي‏نمودند.

 

مفسران ذيل آيه 8 و 9 سوره تكوير «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ * بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» داستان‏هايي از زنده به گور كردن دختران توسط عرب جاهلي آورده‏اند.

 

ر.ك: جامع البيان، ج 30، ص 91؛ تفسير ابن ابي‏حاتم، ج 10، ص 3403؛ تفسير قرطبي، ج 19، ص 233؛ تفسير ابن كثير، ج 2، ص 186 و ج 4، ص 510؛ تفسير آلوسي، ج 30، ص 54. (

 

قيس بن عاصم تميمي محضر رسول خداصلي الله وعليه وآله آمد و گفت: من در جاهليت هشت دخترم را زنده به گور كرده‏ام! رسول خدا فرمود: در برابر هر يك از آنان يك برده را آزاد كن. در تفسير ابن كثير (ج 4، ص 510 ( . جامع البيان طبري، ج 30، ص 91؛ تفسير قرطبي، ج 19، ص 233)

 

آمده است كه قيس گفته است من دوازده يا سيزده دختر را زنده به گور كرده‏ام،... 

 

عرب قبر را صهر (داماد) مي‏ناميد! زيرا دخترانشان را در آن زنده به گور مي‏كردند.

 

( . ر.ك: بحارالانوار، ج 73، ص 344)

 

 

 

اسلام با شعار «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ» ومطرح كردن‏( . انبياء، آيه 107 . )

 

رحمانيت و رحيميت خداوند هر روز در نمازها، به مبارزه با اين خوي زشت پرداخت و بر آن غلبه كرد و رحمت و رأفت الهي محيط اسلام را فرا گرفت.

 

پيغمبر اسلام‏صلي الله وعليه وآله كه پيغمبر رحمت است، محبت در حق كودكان و افراد بي‏گناه و حتّي مراعات حيوانات و درختان را در جنگ‏ها سفارش مي‏فرمود.

 

اميرمؤمنان‏عليه‏السلام در نامه معروف خود به مالك اشتر (نامه 53) به او فرمود: نسبت به همه مردم اعم از «مسلمان» و «غير مسلمان»، مدارا و محبت كن (فانّهم صِنفان: إمّا أخٌ لك في الدين، او نظيرٌ لك في الخلق).

 

ولي وهابيت سلفي تندرو امروز، فتوا به اباحه جان و مال و ناموس همه كساني كه هم فكر آنها نيستند مي‏دهد، و پيروان آنها هر روز خون بيگناهان، اعم از شيعه و سني زن و بچه و حتي كودك شيرخوار را مي‏ريزند، هر جا را بتوانند آتش مي‏زنند، حتي اعمال وحشتناكي كه در عصر جاهليت هم معمول نبود را انجام مي‏دهند. با رفتار آنان مصداق بارز «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً» ظاهر شد، تا( . بقره، آيه 74 . )

 

آنجا كه بيگانگان اين شعار را سر داده‏اند «اسلام يعني خشونت و آدم‏كشي».

 

 

 

همايش ضد پيروان مكتب اهل‏بيت كه اخيراً در عربستان برگزار شد و سخنان پاره‏اي از عالم‏نمايان وهابي در سخت‏گيري و تشدّد نسبت به آنها اعم از بزرگ و كوچك حتي شيرخواران و دستور به كشتار آنان حاكي از اوج قساوت قلب و زنده شدن خوي جاهلي در آنان است.

 

 

 

( . در اين همايش صالح الفوزان عضو هيأت عالي افتاي سعودي در سخناني خواستار آن شد تا هيأت حاكمه اين كشور، شيعيان مقيم مناطقي چون قطيف، مدينه منوره و نجران را به اسلام! دعوت كند و به اجبار آنها را به پذيرش انديشه سلفي وادارند. عبداللَّه بن جبرين نيز در سخنان خود در اين همايش خواستار دشمني با پيروان مكتب اهل‏بيت و تحقير و توهين آنان شد و گفت: نبايد به آنان اجازه داد تا در مساجد نماز بخوانند؛ بايد با آنان برخورد شديد داشت. وي همچنين گفت: بايد قربتاً الي اللَّه با فرزندان شيعه در دانشگاه‏ها سخت‏گيري كرد و در صورت لزوم كشتن آنها واجب است!

 

 

 

يكي ديگر از وهّابي‏ها به نام ناصر العمر، در سخنان خود خواستار برخورد با مردم عراق شد؛ وي در يادداشتي خواستار ممانعت از حجّ آنها و همچنين جلوگيري از انتشار كتاب، روزنامه و يا مجلاتي كه آنان در نگارش آن نقش دارند در عربستان شد. لازم به يادآوري است كه در همايش مذكور سلمان بن عبدالعزيز، امير منطقه رياض نيز حضور داشت. (شبكة المرصد العراقي MARSAD IRAQ.NET ؛ سايت شيعه نيوز، 7 مهرماه shia-news.com 1386). )

 

 

 

اين حركت غير انساني منحصر به شيعيان نبوده و نيست. راه انداختن حمام خون در طائف و مناطق ديگر در تاريخ گذشته آنها ثبت است و گواه ديگر اين مدعاست.

 

جميل صدقي زهاوي از علماي اهل سنت عراق درباره حمله وهابيان به شهر سني‏نشين طائف مي‏نويسد: «از زشت‏ترين كارهاي وهابيان در سال 1217 قمري قتل عام مردم طائف است كه بر صغير و كبير رحم نكردند، طفل شيرخوار را بر روي سينه مادرش سر بريدند، جمعي را كه مشغول فراگيري قرآن بودند كشتند، و حتّي گروهي را كه در مسجد مشغول نماز بودند، به قتل رساندند و كتابها كه در ميان آنها تعدادي قرآن و نسخه‏هايي از صحيح بخاري و مسلم و ديگر كتب حديث و فقه بود، در كوچه و بازار افكنده و آنها را پايمال كردند.

 

( . الفجر الصادق، ص 22)

 

 

 

زيني دحلان مفتي مكه نيز اين ماجرا را در كتاب خود آورده است.

 

( . الدرر السنيّة، ص 45)

 

غالب محمد اديب از تاريخ جبرتي نقل مي‏كند كه وهابيان سه روز به غارت طائف پرداختند و مرد و زن و كوچك و بزرگ را كشتند.

 

( . اخبار الحجاز و نجد في تاريخ الجبرتي، ص 93)

 

 

 

صلاح الدين مختار كه خود وهّابي است مي‏نويسد: در سال 1216 امير سعود با لشگر انبوهي از مردم نجد و عشاير جنوب و حجاز و ديگر نقاط، به قصد عراق حركت كرد؛ در ماه ذي‏قعده به كربلا رسيد و تمام برج و باروي شهر را خراب كرد و بيشتر مردم را كه در كوچه و بازار بودند، به قتل رساند و نزديك ظهر با اموال وغنايم فراوان از شهر خارج شد. آنگاه خمس اموال غارت شده را خود برداشت و بقيّه را به نسبت، هر پياده يك سهم و هر سواره دو سهم ميان لشگريان خود تقسيم كرد!.

 

( . تاريخ المملكة السعودية، ج 3، ص 73)

 

 

 

شيخ عثمان نجدي از مورّخان وهّابي مي‏نويسد: «وهابيان به صورت غافلگيرانه وارد كربلا شدند و بسياري از اهالي آنجا را در كوچه و بازار كشتند. ضريع حسين‏عليه‏السلام را خراب كردند و آنچه داخل آن بود را غارت نمودند و در شهر نيز هر چه از اموال، اسلحه، لباس، طلا و فرش و قرآن نفيس يافتند را ربودند، نزديك ظهر از شهر خارج شدند، در حالي كه قريب به دو هزار تن از اهالي كربلا را كشته بودند».

 

( . عنوان المجد في تاريخ نجد، ج 1، ص 121، حوادث سال 1216)

 

آري اين يك خوي بسيار زشت جاهلي بود كه آن را تجديد كردند.

 

 

 

* * *

 

 

 

2. عرب جاهلي از شنيدن حرف حق ابا داشت لذا به هم سفارش مي‏كردند كه به هنگام تلاوت آيات قرآن از سوي پيغمبر اكرم‏صلي الله وعليه وآله فرياد سر دهند، تا كسي سخن آن حضرت را نشنود.

 

( . قرآن مي‏فرمايد: «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ». (فصلت، آيه 26)

 

وهابيان سلفي تندرو نيز امروز صدها هزار كتاب بر ضد مخالفان خود كه مملو از دروغ و تهمت است منتشر مي‏سازند و به زور به آنها مي‏دهند، اما اجازه نمي‏دهند حتي يك جلد كتاب روشنگر در پاسخ آنها منتشر شود.

 

كسي حق ندارد در سرزمين حجاز كتابي در پاسخ به شبهات وهابيت كه مستدل، منطقي و محترمانه نوشته شده باشد منتشر كند و اگر از كشور ديگر نيز كسي كتابي در همين زمينه به آنجا ببرد، دستگير و زنداني مي‏شود. در حقيقت آنها با تمام امكانات به تبليغ آيين خويش مي‏پردازند، ولي نه خود گوش شنوايي براي شنيدن پاسخ‏هاي منطقي دارند و نه اجازه مي‏دهند كسي اين پاسخ‏ها را بشنود!!

 

 

 

* * *

 

 

 

3. مشركان عصر جاهليت بعد از نزول آيات قرآن آنچه را به نفعشان بود مي‏پذيرفتند و آنچه به زيانشان بود نفي مي‏كردند و از روش «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ» استفاده مي‏كردند.

 

( . نساء، آيه 150 . )

 

سلفي‏هاي امروز نيز نسبت به آيات قرآن چنين مي‏كنند مثلاً براي نفي شفاعت پيامبر و ساير معصومين به آيه «قُلْ للَّهِ‏ِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعاً» متوسل‏( . زمر، آيه 44 . )

 

مي‏شوند و آياتي همچون «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ» را كه با ( . بقره، آيه 255 . )

 

صراحت از شفاعت اولياءاللَّه سخن مي‏گويد، به فراموشي مي‏سپارند.

 

 

 

* * *

 

 

 

4. عرب جاهلي تازه مسلمانان را شكنجه مي‏دادند و مجبور به تغيير عقيده مي‏كردند.

 

( . داستان شكنجه‏هاي ياسر و سميّه كه به شهادت آنان انجاميد و شكنجه‏هاي بلال و ديگر مسلمانان توسط مشركان مغرور قريش را همگان شنيده‏اند)

 

وهابيت تكفيري نيز به اجبار و تهديد به قتل، مسلمين را وادار به تغيير عقيده و پذيرش آيين خود مي‏كنند و اعمال غير وهّابي را صحيح نمي‏دانند و در گذشته نه چندان دور شاهد و ناظر بوديم كه در مسجد مدينه مرتباً مخالفان را شلاق مي‏زدند.

 

 

 

احمد زيني دحلان مفتي مكه مكرمه مي‏نويسد: «اگر كسي به مذهب وهابيت در مي‏آمد و قبلاً حج واجب انجام داده بود «محمد بن عبدالوهاب» به وي مي‏گفت: بايد دوباره حج انجام دهي، زيرا حج گذشته تو در حال «شرك» صورت گرفته است! و به كسي كه مي‏خواست وارد كيش وهابيت بشود، مي‏گفت: پس از شهادتين بايد گواهي دهي كه در گذشته كافر بوده‏اي و پدر و مادرت نيز در حال كفر از دنيا رفته‏اند! و همچنين بايد گواهي دهي كه علماي گذشته نيز كافر مرده‏اند! اگر گواهي نمي‏داد وي را مي‏كشتند و هر كس را كه از مذهب وهابيّت پيروي نمي‏كرد، مشرك دانسته و خون و مال او را مباح مي‏دانست. آري، او بر اين باور بود كه طيّ قرون گذشته تمامي مسلمانان كافر بوده‏اند!».

 

( . الدرر السنيّة، ج 1، ص 41؛ الفجر الصادق، تأليف جميل صدقي الزهاوي، ص 17 . )

 

 

 

اكنون نيز در كنار قبرستان بقيع سردابي توسط سلفي‏هاي تكفيري درست شده كه اگر كسي زيارت نامه‏اي با صداي كمي بلند در بقيع بخواند او را به آنجا مي‏برند و شكنجه مي‏دهند و مي‏گويند تا از كار خود اظهار پشيماني نكني رها نمي‏شوي!

 

 

 

* * *

 

 

 

5. عرب جاهلي به ماه‏هاي حرام (ماه هايي كه جنگ در آن حرام بود) اهميت نمي‏داد و به ميل خود آن را تغيير مي‏داد.

 

( . ماه‏هاي حرام چهار ماه است، ماه‏هاي ذي قعده، ذي حجه، محرم و رجب كه در ميان عرب جنگ در اين چهار ماه حرام بود، ولي چون جنگ و غارت جزئي از زندگي عرب جاهلي شده بود، لذا تحمل سه ماه آتش بس براي آنان مشكل بود، به همين خاطر گاه بعضي از اين سه ماه را از ماه‏هاي حرام حذف مي‏كردند و ماه ديگري را به جاي آن مي‏گذاشتند. قرآن در همين باره مي‏فرمايد: «إِنَّمَا النَّسِي‏ءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عَاماً وَيُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» (توبه، آيه 37). )

 

سلفي‏هاي تكفيري امروز بدتر از عرب جاهلي، كشتارهاي دسته‏جمعي بيگناهان را در عراق هيچ روز و در هيچ ماهي متوقف نمي‏كنند و حكومت طالبان در افغانستان نيز چنين بود.

 

 

 

* * *

 

 

 

6. اعراب جاهلي سعي در تخريب مساجد داشتند چنانكه در تفسير آيه شريفه «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَي فِي خَرَابِهَا» آمده است كه مشركان مكه بعد از مهاجرت مسلمين به مدينه‏( . بقره، آيه 114 . )

 

محل عبادت و نماز آنها را ويران كردند.

 

( . در تفسير مجمع البيان ذيل آيه فوق آمده است: «وقد وردت الرواية بانّهم هدموا مساجد كان اصحاب النبي‏صلي الله وعليه وآله يصلّون فيها بمكّة لمّا هاجر النبي‏صلي الله وعليه وآله الي المدينة؛ در روايات آمده است، مشركان قريش مكان‏هايي را كه مسلمين در آنجا نماز مي‏خواندند، پس از هجرت پيامبر به مدينه، ويران ساختند». )

 

سلفي‏ها نيز اخيراً فتوا دادند مساجد پيروان اهل‏بيت‏عليهم‏السلام را تخريب كنند و مراقد ائمه اهل‏بيت‏عليهم‏السلام كه مركز عبادت الهي بود نيز به دست آنها تخريب شد؛ همانگونه كه طيّ چند سال گذشته مسجد علي‏عليه‏السلام و مسجد حضرت زهراعليهاالسلام را در مدينه (از مساجد سبعه) تخريب كردند.

 

 

 

* * *

 

 

 

7. عرب جاهلي بر اثر جهل و ناداني، خود را عاقل‏ترين مردم و مسلمانان را به عنوان سفهاء و ابلهان معرفي مي‏كرد.

 

( . «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُوا كَمَا ءَامَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاءُ» (بقره، آيه 13). )

 

عالم‏نمايان نادان وهابي تكفيري نيز، خود را از همه علماي اسلام اعم از سني و شيعه عالم‏تر و بزرگان علماي اسلام را به جهل و ناآگاهي نسبت مي‏دهند.

 

 

 

* * *

 

 

 

8 . عرب جاهلي براي زنان كمترين ارزشي قائل نبود و هنگامي كه به او بشارت مي‏دادند خدا به تو دختري داده، صورتش از شدت غضب سياه مي‏شد و مدتي پنهان مي‏گرديد، سپس اگر مي‏توانست دختر را زنده بگور مي‏كرد.

 

( . قرآن كريم در اين رابطه مي‏فرمايد: «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنثَي ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدّاً وَهُوَ كَظِيمٌ * يَتَوَارَي‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَي‏ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ» (نحل، آيه 59-58). )

 

سلفي‏هاي متعصب نيز هيچ‏گونه حقي براي زنان قائل نيستند، نه مشاغل اجتماعي، نه حق رأي دادن؛ حتي حق رانندگي با رعايت كامل حجاب اسلامي را نيز به زنان نمي‏دهند.

 

حال خود قضاوت كنيد آيا وهابيت تندرو بازگشت به دوران جاهليت عرب نيست؟

 

 

 

* * *

 

 

 

ما اميدواريم آنان بيش از اين به خود و جهان اسلام ستم نكنند و به مقتضاي «فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» با علماي ‏( . زمر، آيه 18-17 . )

 

اسلام اعم از شيعه و اهل سنت بنشينند و سخنان روشنگرانه آنها را بشنوند و به اشتباهات خطرناك خود پي ببرند و راه تفاهم جهان اسلام را به روي خود بگشايند و اتهامات دشمنان را دائر بر خشونت اسلامي در پرتو معارف نوراني واحكام حيات‏بخش و مملو از رحمت و رأفت اسلامي را بزدايند.

 

«وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ».

 

( . قصص، آيه 51 . )

 

WWW.VALIASR-AJ.COM

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 58
  • بازدید کلی : 3,045